Gå til hovedindhold

Traditioner sender 0. klasses-elever godt videre

På Den lille skole i Lyngby er sidste skoledag et tema, der rummer en perlerække af traditioner. Fællesskab og løbende dialog med børnene står centralt. Hør fra en børnehaveklasseleder, hvorfor det er med til at hjælpe børnehaveklasseleverne godt videre i deres skoleliv.  

Header grafik

Skoleåret er ved at gå på hæld, og sidste skoledag er i sigte. 9. klasserne har haft deres. Sikkert fyldt med spas og ballade. Men hvordan ser sidste skoledag ud for børnehaveklasseeleverne? 

Anders Vinther Ørberg er børnehaveklasseleder på Den lille skole i Lyngby. Her er sidste skoledag et tema, der strækker sig over en længere periode end blot på selve dagen. Og så er det noget, man fejrer på tværs af alle årgange på skolen. Centralt i det hele står en perlerække af traditioner, et stærkt fællesskab og et stort fokus på åben snak om, hvad der rør sig hos eleverne. 

Temadage er omdrejningspunkt for meget af det, de laver på Den lille skole. Fx er teater et tema, der fylder rigtig meget på skolen i løbet af foråret. 

”Teaterperioden er en intens periode for eleverne. Det er stort og pompøst. Hele året har vi været kreative, og herefter har vi behov for et tema, som handler om bare at være sammen,” fortæller Anders Vinther Ørberg. 

Derfor er sidste skoledag omdrejningspunkt for det afsluttende tema. Lærer og elever tager på ture ud af huset. På skovtur og i Zoologisk have. Fællesskabet er i højsædet, og der er brug for en blid landing for børnehaveklasseleverne, inden de skal træde ind i næste periode af deres skoleliv i 1. klasse. 

Sleep over, fest og fællesskab 
Det er ikke kun fællesskabet, der er i fokus i sidste skoledagstemaet på Den lille skole, traditioner fylder også. Fx har børnehaveklasseleverne en sleep over på skolen. 

”Det er en dag, hvor eleverne hopper i pyjamas tidligt, vi ruller gardinerne ned, så der bliver helt mørkt i den store sal, vi ser film og spiser en masse god mad. Det er en dag, der bare står i hyggens tegn, og som eleverne glæder sig helt vildt til,” fortæller Anders Vinther Ørberg. 

På Den lille skole har alle elever sidste skoledag på samme tid – også 9. klasserne. Det betyder, at skolen bygger et stærkt fællesskab op på tværs af årgange. Det markerer de med en stor sommerfest for hele skolen.

”Vi er over 500 mennesker. Der er boder, teater og mennesker overalt på legepladsen. Børnene bliver delt på kryds og tværs af klassetrin. Sommerfesten er kulminationen på alt det, vi har lavet i løbet af året sammen. Det er en dag, som alle ser frem til,” fortæller Anders Vinther Ørberg. 

Sidste skoledag på Den lille skole er dagen, der bliver ved med at give. Der er nemlig også tradition for, at forældre, elever og lærere mødes og spiser morgenmad sammen. Der bliver sagt god sommer og på gensyn til hinanden.

Traditioner er en god anledning til tale ind det, der kan være svært ved fx sidste skoledag. Her får man fx vendt ‘åh, skal du ikke være vores lærer længere’-snak til noget positivt. Børnehaveklassen er slut, men vi ser frem til en stor festdag og en sleep over på skolen. Hvis jeres skole ikke har traditioner, så lav dem. Skab traditioner, I kan samles om.

– Anders Vinther Ørberg. 

Følelsernes tveægget sværd 
Børnehaveklassen er et indflyvningssår, hvor børnene skal lære at gå i skole. For mange elever er der en stor frygt forbundet ved at forlade de trygge rammer. Men samtidig en forventningsglæde til det, der skal til at ske. 

“Børnehaveklasseleverne er nu blevet store. Nye døre åbner sig. De får lov til at være i den store sal eller på tagterrassen og er ikke længere de yngste på skolen. Det er følelsernes tveægget sværd. Det utrygt og spændende på samme tid,“ fortæller Anders Vinther Ørberg. 

På Den lille skole forsøger de at foregribe det utrygge ved at have tæt dialog med eleverne. I løbet af et skoleår har de derfor løbende mange snakke, hvor de tjekker ind og taler om alt eller intet. 

“Vi taler med børnene om, hvad der rør sig i deres liv. Vi tager dem med på råd. De er medspillere. Det er klart, at når vi nærmer os sidste skoledag, så er det et emne, der fylder hos eleverne. Derfor taler vi om, hvad de tænker om det at skulle starte i 1. klasse,” forklarer Anders Vinther Ørberg. 

Dog peger Anders Vinther Ørberg på vigtigheden i at give tid i løbet af skoleåret til, at man taler om det, der rør sig hos eleverne. Det må ikke først være et emne, man tager op, når man når til enden. Gør det fx til en vane at tage en åben snak en gang om ugen i klassen. 

Traditioner er lyspunkter 
Spørger man Anders Vinther Ørberg er det vigtigt at fejre sidste skoledag for børnehaveklasseleverne og gøre noget særligt ud af det. Traditioner er med til at skabe en samhørighedsfølelse og forventningsglæde, der får de positive aspekter frem. 

“Traditioner er en god anledning til at tale ind i det, der kan være svært ved sidste skoledag. Her får man fx vendt ‘åh, skal du ikke være vores lærer længere’-snak til noget positivt. Børnehaveklassen er slut, men vi ser frem til en stor festdag og en sleep over på skolen. Hvis jeres skole ikke har traditioner, så lav dem. Skab traditioner, I kan samles om,” siger Anders Vinther Ørberg. 

I tiden op til sidste skoledag er der som regel mere luft i programmet. Det er netop en anledning til at skrue op for hyggelige aktiviteter og gode stunder. 

“Vores vigtigste opgave er at sikre, at børnene får en god start på deres skoleliv. Børnehaveklassen er den første brik i det skoleliv, vi sender dem ud i, og her er afslutningen på det lige så vigtig. Vi skal gøre børnene nysgerrige på at gå i skole. Give dem blod på tanden. Vi skal fylde dem med en stor portion selvtillid,” slutter Anders Vinther Ørberg. 

Et diplom skal der til 
Download diplomet til dine elever. Slut skoleåret af med, at dine elever tegner deres bedste minde fra første år i skole på diplomet. Laminér dem, hæng dem op i klassen eller bed eleverne tage dem med hjem. Så har de et minde fra deres første år i skole.

Download diplom

Børnehaveklassesportalen grafik

Børnehaveklasseportalen

Børnehaveklasseportalen er en engagerende og komplet læringsportal til 0. klasse fyldt med aktiviteter, hvor leg og bevægelse er i centrum. Portalen danner udgangspunkt for klassens fælles undervisning, hvor det er børnehaveklasselederen, der formidler indholdet.