Gå til hovedindhold

Lær at bruge Det tænkende klasserum

Hvad kræver det at arbejde med Det tænkende klasserum i matematik, og hvordan hjælper den didaktiske tilgang dig til at få dine elever til at tænke mere selvstændigt og blive mere fejlmodige?

Grafik

Kom godt i gang med Det tænkende klasserum 
Tid: 12 min. 47 sek. 

I dette interview forklarer Tina Fuglsig Lauridsen, hvordan hun arbejder med Det tænkende klasserum. Hvad det helt lavpraktisk kræver af rekvisitter, og hvordan hun fx bruger gamle kortspil til at inddele klassen i grupper på en hurtig og tilfældig måde.  

Hun præsenterer også, hvordan du selv kan lave små laminerede tavler til indskolingselever, som er nemme at flytte på og tage med hjem i tasken, hvis der er behov for det.  

Og så går hun i dybden med grublere, som er en ofte benyttet opgavetype i Det tænkende klasserum. Hun uddyber, hvad det er – og gennemgår en klassisk matematik-grubler på udskolingsniveau.


Grundsystemer i Det tænkende klasserum 
Tid: 4 min. 42 sek.

Alle grundsystemer i matematik kan bruges i samspil med Det tænkende klasserum, og i dette interview forklarer Tina Fuglsig Lauridsen, hvordan du gør. Det handler bl.a. om at finde de opgaver fra bøgerne, der er egnet til at blive stillet mundtligt, og som ikke er fyldt med for mange faktabokse.  

Hun understreger, at didaktikken ikke ændrer på det matematikfaglige, men anbefaler metoden, fordi den øger dine elevers evne til at samarbejde og giver variation i undervisningen.

Kampagnebanner: DTK
Serie

Det tænkende klasserum

Bøgerne henvender sig især til dig, der gerne vil have ideer til – og erfaringer med – hvordan man kan styrke elevers optagethed og engagement i læringsprocessen ved at etablere det tænkende klasserum.