I december er der mange ting, der skal nås. Der skal julehygges, spises julemiddage, leges med nye gaver og bruges tid med familien. Derfor kan det som lærer være en svær opgave at få eleverne til at læse i juleferien.
”Det er altid svært at få eleverne til at læse i ferien. Julen er en travl tid, og læsning er måske ikke lige det, man har lyst til at prioritere i ferien, hvor tiden går med meget andet,” fortæller bogblogger og redaktør Hanne Panduro. Hun har selv været lærer og har oplevet, hvordan læsningen kan gå i stå i ferien.
”Forældrene er vigtige, når det gælder om at holde elevernes læsning i gang. Men der er jo altid nogen, der prøver at få en til noget, når man er forælder. Derfor er det svært at være endnu en i rækken, som vil have forældrene til at gøre noget,” siger Hanne Panduro.
Hold læsningen i gang
Først og fremmest er det vigtigt, at eleverne har læsestof tilgængeligt i ferien. Det kan både være i form af fysiske bøger, e-bøger eller lydbøger.
”Det er en god idé at gå på skolebiblioteket i den sidste uge inden ferien, så eleverne har en bog derhjemme. De kan jo også lytte til lydbøger eller læse e-bøger, så det er vigtigt at vise dem, hvordan man tilgår det,” siger Hanne Panduro.
Det er stadig vigtigt at få forældrene med på læse-vognen. Men det kan gøres meget enkelt, så det ikke bliver uoverskueligt for forældrene.
”Det gode ved ferie er, at der er friere rammer end i hverdagen. Så kan man læse, når det passer. De almindelige 'rammer' er der ikke, så man kan vælge et tidspunkt, hvor man godt kan lide at læse. Det kunne fx være, at man genre vil læse kl. 7 om morgenen eller måske over frokosten,” fortæller redaktøren.
Det kan være en fordel at anbefale et fast læsetidspunkt, hvor hele familien læser hver deres bog.
”Så vil nogle forældre måske spørge læreren, hvor lang tid eleverne skal læse. Normalt siger man 20 min, men hellere læse i kortere tid flere gange om dagen end at gennemtvinge 20 min på en gang. Jeg vil sige, at man skal læse så lang tid som barnets alder i minutter. Fx syv minutter med et barn på syv år. Selvfølgelig er børn forskellige, men det er en god tommelfingerregel,” siger Hanne Panduro.
Læsning er hyggeligt – og vigtigt
Det er vigtigt, at forældrene gør det hyggeligt at læse. Det kan fx være, at man læser en bog højt sammen, hvor barnet og forælderen skiftes med at læse fra punktum til punktum. Man kan også inddrage læsningen i familiens andre juleaktiviteter.
”Hvis der fx skal laves konfekt, så kan de læse en bog med opskrifter og så lave konfekt sammen bagefter,” siger Hanne Panduro.
Nogle elever vil nok tænke: Helt ærligt, jeg har ferie, jeg gider ikke at lave skoleting. Men læsningen er så essentiel for eleverne, at det er vigtigt at holde det ved lige – også selvom man har juleferie.
”Jo mere man læser, jo dygtigere bliver man, og jo mere træning får man. Man bliver gladere for at læse, når man er god til det og når man får tid til at opdage, at en bog kan være en god oplevelse. Det er vigtigt, at eleverne øver sig. Derudover er bogen også vigtig, når det handler om at fordybe sig,” fortæller Hanne Panduro og påpeger samtidig, at bøger også skaber nærvær. Netop nærvær er jo det, som julen handler om. At sidde tæt på dem, som man godt kan lide og lave noget hyggeligt sammen.
”Jeg kan huske, at en af mine elever sagde, at han altid læste, når forældrene slukkede for internettet. Så får man jo lyst til at sige: Sluk for internettet og læs! Der er nok nogle, der vil sige, at det er lige radikalt nok,” afslutter Hanne Panduro med et smil.
Gratis magasin
Vi læser #13
Forfatter Glenn Bech og illustrator Nicholas Jungblut er aktuelle med deres første billedfortælling. I denne udgave kan du læse om, hvordan de med tekst og billede griber fat i, hvad der sker, når børn og voksne oplever livets øjeblikke forskelligt.