Vi bliver budt velkommen af viceskoleleder Sisse Bjerg, da vi ankommer til Langeskov Skole. Det er en gråvejrsdag, men luften er mild. Vi passerer børn, der leger på skolens arealer, de er på vej indenfor.
Få børn dimser rundt på gangene med termotasker fyldt med mad til hele dagen. De kigger nysgerrigt på os. Ellers er der stille på gangene. Undervisningen er i gang på Langeskov skole.
Bruger hønen sut?
Vi bliver inviteret ind i lærer Signe Dehn Larsens klasse. De skal arbejde med Molevittens læsespor. Børnene samler sig foran den store skærm, imens Signe Dehn Larsen viser opgaven, de skal arbejde med.
"Kan det være hønen, der bruger sut?" spørger Signe Dehn Larsen eleverne.
"Neeej," udbryder alle eleverne enstemmigt og griner.
Når opgaven er gennemgået, trækker børnene sig ned på deres pladser og går i gang med deres opgaver. Børnene er koncentreret og deltager aktivt i Signe Dehn Larsens undervisning.
Efter timen fanger vi Signe Dehn Larsen, der skal gøre os klogere på hendes erfaringer.
”Jeg synes, Molevittens læsespor er et rigtig godt grundsystem til at lære børn at læse, fordi det både har fokus på afkodning og læseforståelse. Der er rigtig meget fokus på den gentagne læsning, hvilket er meget gavnligt for eleverne,” fortæller Signe Dehn Larsen.
Lærer Anne Skibdal tilslutter sig og peger desuden på, at anerkendelsen af, at det er svært at lære at læse, er enormt vigtigt.
”Jeg kan godt lide at arbejde med en didaktisk metode, hvor man anerkender, hvor svært det egentlig er at lære at læse. At børnene får at vide mange gange, i løbet af den tid man underviser, at vi forstår godt, det er svært, og at det kræver hårdt arbejde," fortæller Anne Skibdal.
Styrket samarbejde gennem samme system
På Langeskov Skole bruger de Molevittens læsespor i hele indskolingen.
Det at bruge samme system i hele indskolingen har styrket både samarbejdet og resultaterne på Langeskov Skole.
"Her på skolen har vi oplevet noget helt særligt ved, at vi alle sammen bruger samme system. Ensretningen har virkelig gjort en forskel for os som kollegaer. Både i forhold til sparring, men også i forhold til, at vi bedre kan følge med i, hvordan det faktisk rykker børnene, og hvad der virker," fortæller Signe Dehn Larsen.
Molevitten skaber gode resultater
Resultaterne taler for sig selv. Sisse Bjerg peger på, at de på Langeskov Skole særligt er lykkedes med at få de svage elever meget bedre med, end de gjorde førhen.
"Vi kan allerede nu se, at vi skaber bedre resultater i de læsetests, vi tager på eleverne, efter vi er begyndt at arbejde med Molevittens læsespor," fortæller Sisse Bjerg og uddyber:
"Især hos de børn, der har arbejdet med Molevittens læsespor helt fra børnehaveklassen, kan vi se, at det resultat, der ligger på den årgang i de nationale læsetests, aldrig har været så højt på Langeskov Skole. Og det er ikke fordi, vi skaber dårlige resultater. Vi ligger faktisk ret højt på alle målinger, men børnene er bare blevet endnu dygtigere til at læse tidligere. Så det er megadejligt," siger Sisse Bjerg.
På Langeskov Skole er de glade for at have fundet et materiale, der gør eleverne til dygtige læsere. Og vi tager fra Fyn med en solskinshistorie og smil på læben over, at Molevittens læsespor har skabt succes på skolen i Langeskov.

0.-2. klasse
Molevitten, læsesporet
Molevittens læsespor får alle elever med og gør dine elever til sikre og hurtige læsere. De differentierede læsebøger er tilrettelagt, så eleverne læsetræner på præcis det niveau, der passer til dem. De møder sjove historier fortalt i øjenhøjde, der giver dem blod på tanden til at blive dygtige læsere.