Gå til hovedindhold

Aktivitet 2: Lydrette og ikke-lydrette ord

I denne aktivitet bliver eleverne opmærksomme på, at vi på dansk har mange ord med kun lydrette bogstaver, men også rigtig mange, som ikke er lydrette.  
Eleverne skal selv finde eksempler på lydrette og ikke-lydrette ord. Derefter sætter de ord på, hvad de nu ved om ordblindhed.

Header: Ordblindhed

Varighed: ca. 45 min.
Materialer: Ark 2: Evaluering

1. Introduktion
Start timen med at tale om, hvad eleverne nu ved om at være ordblind. 

Herefter kan I evt. kort vende de snakke, I havde sidste gang. 

Fortæl, at eleverne nu skal se på, hvorfor ordblinde har svært ved at læse og huske ord, særligt komplicerede ord. 

For at sætte fokus på, hvad det er, som mange ordblinde har svært ved, så kan du tage udgangspunkt i følgende oplæg: 

Luk
Hvad vil det sige at være ordblind?

Hvor mange er ordblinde?
Man ved, at der i dag sidder 1-2 elever i hver klasse, som har læsevanskeligheder eller er ordblinde. Disse elever kan gå med en følelse af at være anderledes helt op i voksenlivet. Ofte på grund af manglende viden fra omverdenen om det at være ordblind.

Hvad skyldes ordblindhed?
Ordblindhed skyldes en brist i det fonologiske system i sprogcenteret i hjernen. Dette betyder, at ordblinde har markante vanskeligheder med at lære og at huske bogstavernes lyde samt at sætte disse lyde sammen til ord.

Hvad er særlig svært for ordblinde?
Ordblinde har særligt svært at læse eller stave ord med konsonantklynger, fx ord som stærk læses som særk eller sæk, stor som sort, agurk som aguk, streng som seng, osv.

2. Oplæg til snak med eleverne om lydrette og ikke-lydrette ord
For at læse et ord skal man kende lydene for bogstaverne og vide, hvordan de lyder, når de sættes sammen.

Prøv at læse det her ord: Engagement

Det er lidt svært, fordi mange af bogstaverne har anderledes og ukendte lyde, det er faktisk kun den anden stavelse ‘ga’, som er lydret på dansk.

Prøv også at læse det her ord: Udviklingsbistand

Det kan være lidt kompliceret at læse hele ordet. Men det er nemmere at læse end ordet engagement, for i udviklingsbistand følger bogstaverne de regler, vi kender for, hvordan bogstaverne lyder.

Har I idéer til, hvordan man kan læse ordet udviklingsbistand?

Når man lærer at læse, lærer man som regel først at læse lydrette ord.  
Hvad er forskellen på ordet sol og ordet ost
Ordet sol er lydret, fordi alle bogstaverne lyder, som de skrives i alfabetet.  
Ordet ost er ikke lydret, fordi bogstavet ’o’ lyder som ’å’ og ’t’ lyder som et blødt ’d’.  
Med lydskrift skrives ordet ost sådan her ud: /åsd/. 

3. Find lydrettet og ikke-lydrette ord
Start opgaven ved at gentage, at ordblinde har nemmest ved at læse lydrette ord.

Spørg eleverne, om de kender andre ord, som er lydrette. Skriv et par af de ord op på tavlen.  
Sæt eleverne i gang med opgaven. De skal parvis eller i små grupper selv lave lister med ord: 

  • Liste 1: Find og skriv 5 lydrette ord på 1-3 stavelser
  • Liste 2: Find og skriv 5 ikke-lydrette ord på 1-3 stavelser

Ordene samles ind og skrives på tavlen eller Smart Board og gemmes. Listerne kan printes ud og hænges op i klassen. Man kan eventuelt bruge ark 4, vokaler til denne opgave. 

4. Opsamling i klassen
Læs ordene op. Først alle de lydrette, derefter de ikke-lydrette. Lad derefter eleverne, evt. to og to sammen skrive, hvad de har lært om ordblindhed på ark 2, evaluering.  

Kampagnefelt: Ord
4.-6. klasse

Ord

Ord er et læremiddel til elever med ordblindhed eller fonologiske vanskeligheder. Med andre ord henvender materialet sig specifikt til elever, som er testet i enten ’gul’ eller ’rød’ kategori i Den tværgående ordblindetest.