Gå til hovedindhold

“Vi taler ikke så meget om kandidaterne, fordi holdningerne er så voldsomme”

Hvordan foregår det amerikanske valg set med en dansk/amerikansk skoleelevs øjne? Og hvordan undervises der i det? Mød i denne Q&A-artikel Lina Marie Ohrbeck, der er bosat i en forstad til Seattle og få indblik i, hvordan det valg, som hele verden taler om, fylder på skoleskemaet i USA.

Header: USA valg

Lina Marie Ohrbeck er 16 år og går i 11. klasse på Interlake High School i Bellevue. Et klassetrin, som de kalder junior, og som svarer til en mellemting mellem 2. og 3.G på et dansk gymnasium. Siden hun var blot tre år gammel, har hun boet i staten Washington, tæt på millionbyen Seattle, med sine danske forældre og lillebror. Det kommende præsidentvalg optager for øjeblikket hele familien, og der spares ikke på holdningerne omkring middagsbordet. I skolen er det imidlertid lidt en anden sag...

Hvordan bliver du undervist i valget?
”Det gør jeg i historie og Theory of Knowledge. Men i både engelsk og psykologi har mine lærere også nævnt valget. Vi bliver mest undervist i, hvordan systemet fungerer, men fordi vi har en alder, der gør, at nogle af os kan stemme, får vi også at vide, hvordan man kan registrere sig til at stemme. Vi lærer bl.a. om, hvordan de forskellige præsidenter har haft indflydelse på USA. Der bliver lavet en del jokes om kandidaterne, især om Trump, men vi bliver undervist om begge kandidater og partier, hvad de står for, og hvad deres holdninger er.”

Hvad fylder mest i undervisningen?
”Det, der fylder mest, er partierne og processen. Vi taler ikke så meget om kandidaterne, fordi der er så mange voldsomme holdninger. Så undervisningen fungerer mest på et overordnet plan, så vi selv kan tage stilling til, hvor vi står.”

Får I nogle særlige valgøvelser?
”Der er ikke sket så meget endnu, men vi har haft en øvelse, hvor halvdelen af klassen skulle læse om Trump, og hvad der skete under hans præsidentperiode, især med fokus på udviklingen rent teknologisk. Vi får at vide, hvilken holdning vi skal repræsentere, og så skal vi argumentere for den – uden nødvendigvis at repræsentere en specifik kandidat.”

Pynter I op til valget?
”Der bliver ikke pyntet op, for der er nogle, der har ekstreme holdninger, og lærerne forsøger at bibeholde en god stemning. Men vi taler sammen, os elever, når der har været debat, eller hvis der sker noget vildt i nyhederne. Lærerne tager nogle gange gammelt valgmateriale med, så vi kan få en fornemmelse af stemning og plakater osv., men de holder sig fra at lave arrangementer, der har noget at gøre med det valg, vi står over for.”

Sker der noget i skolen på valgdagen?
”Jeg ved det faktisk ikke. Sidste gang der var valg, var der corona, så jeg ved ikke, om der bliver nogle aktiviteter i klassen for os. Men jeg tror og håber det.”

Hvilke debatemner, tror du, I kommer til at tale om i din klasse? Taler I fx om, hvilken betydning præsidentvalget har for resten af verden?
”Især efter sidste debat talte vi om, hvilke emner der var vigtige for os. Emner som kvinder og deres krop, økonomien, immigration. Vi har læst nogle artikler, og der lærte vi, hvordan verden reagerede på tiden med Obama som præsident i forhold til tiden med Trump.”

Hvilke valgtemaer gør mest indtryk på dig?
”Kvinderettigheder er en stor ting, fordi det kan få betydning for mig og dem, jeg kender og omgås. Det er så vigtigt, at halvdelen af befolkningen, som kvinder jo er, får ordentlige rettigheder, beskyttelse og mulighed for behandling under ordentlige forhold.”

Hvordan kan danske skoleelever få viden om det amerikanske valg? Er der fx nogle instagrammere, youtubere eller lignende, som vil være sjove og spændende at følge?
”På Instagram og andre sociale medier bliver det meget biased og svært at komme frem til, hvad der sker. Gå på de store amerikanske nyhedskanaler som fx CNN i stedet for en andenhåndskilde, hvis du vil have ordentlig viden.”

Workshop KKV
Bliv endnu skarpere på dine fagportaler

Workshopkatalog

Nu har I mulighed for at booke en gratis workshop, hvor I får konkrete forslag til at arbejde med praksisfaglighed eller scenariedidaktik.