Didaktor: Rugbrødet til din undervisning med Lena Bülow-Olsen
Måske bemærkede du, at bagsiden af fagbladet Folkeskolen tidligere på året havde udsagn som “Et grundsystem fra Alinea er rygraden i din undervisning” og “Et grundsytem fra Alinea er fundamentet i din undervisning”. Hos Alinea har vi nemlig sat fokus på vores grundsystemer den seneste tid, og hvis du har fulgt med på Facebook, har du sikkert også set det nye koncept Alinea Live, som er direkte udsendelser på Alineas facebookside med Aslak Gottlieb som vært. Aslak har rejst rundt i landet og besøgt elever og lærere sammen med forfattere til flere af forlagets grundsystemer. Udsendelserne har handlet om, hvordan forskellige grundsystemer til forskellige fag kan anvendes. Og det, der har været det gennemgående tema, er, at grundsystemer giver et rigtig godt udgangspunkt for at lave god undervisning.
Men hvordan laver man egentlig et godt grundsystem?
I ugens udgave af Didaktor taler vi med lærebogsforfatter Lena Bülow-Olsen, som blandt andet har været med til at skrive det populære grundbogssystem d’dansk. Men det handler ikke om dansk i denne udsendelse, det handler mere generelt om grundsystemet. Hvad er det egentlig for en størrelse? Det er bestemt noget, der hører skolen til. Vi møder ikke grundsystemet, når vi går ind i en ganske almindelig bogbutik og de færreste anskaffer grundsystemer til privat brug. Det er altså noget, der er tilrettelagt, redigeret og didaktiseret med henblik på undervisning. Vi møder grundsystemet som fysiske bogmaterialer. Det digitale er noget supplerende, og der er gjort noget særligt ud af den æstetiske oplevelse, når man sidder med bogen i hånden.
Lena kalder det rugbrødet i lærerens undervisning, og med det mener hun, at man med et grundsystem har basis. Pålægget skal læreren selv fylde på, og derved lægger alle gode grundsystemer op til, at læreren er sin egen didaktiker. Det er læreren der folder grundsystemet ud i klassen sammen med eleverne.